.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سئوالی که بابلی ها را نگران کرده است .....
آیا " شیطان بنفش " دوباره به بابل باز می‌گردد؟
شمال نیوز : این روزها بازگشت » شیطان بنفش » به بابل به شدت بابلی ها را نگران کرده است .
آیا " شیطان بنفش " دوباره به بابل باز می‌گردد؟

به گزارش شمال نیوز، در شمال شهر بابل روستای زیبایی قرار دارد به نام آغوزبن، که معروفیت این روستا به خاطر وجود آبندان چهل هکتاری است که گیاه بسیار زیبای سنبل آبی با گستردگی فراوان در آن زندگی می کند. اما این گیاه سمی بوده و حدود 80 درصد از این آبندان را در بر گرفته ‌و با طمع زیادی که این گیاه برای تکثیر خود دارد هر روز به این حجم از گستردگی افزوده می‌شود.

 

از سال 1395 با افزایش خبر سرطان‌زا بودن این گیاه آبی، نگرانی زیادی در میان مردم این روستا ایجاد شد و باعث شد مردم روستا با نامه نگاری با ادارات  مرتبط مانند جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای، خواهان از بین بردن این گیاه شوند.

 

حسین حیدرپور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بابل در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: سنبل آبی که معروف به شیطان بنفش است زیستگاه اصلی آن آمریکا بوده که در مالزی و کشور‌های استوایی هم دیده شده است.

 

حیدرپور با بیان اینکه، این گیاه به سرعت رشد می کند و از آنجایی که هیچ ارتباطی با خاک ندارد و ریشه این گیاه تماما در سطح آب قرار دارد به راحتی رشد و تکثیر می شود افزود: بذر این گیاه تا 30 سال ماندگاری دارد و اگر شرایط رشد آن فراهم باشد به راحتی جوانه می‌زند.

 

وی تصریح کرد: سنبل آبی فلزات سنگین و سموم موجود در آب را به خود جذب می کند و این فلزات را در پیاز خود ذخیره کرده و هر موجود زنده ای از این پیاز استفاده کند تا حد مرگ به خطر خواهد افتاد.

 

حیدرپور تاکید کرد :شتر بخاطر خصوصیات بدنی مقاومی که دارد از هر نوع گیاه سخت حتی خارهای بیابانی هم استفاده می کند اما از این گیاه دوری می‌کند بخاطر همین خصوصیات جمع آوری سموم و فلزات، هیچ حیوانی از این گیاه تعلیف  نمی‌کند و علت گستردگی آن همین است که هیچ دشمن طبیعی ندارد.

 

وی همچنین تاکید کرد: این گیاه به خاطر خصوصیت ذاتیش که دی اکسید کربن پس می‌دهد و اکسیژن  می‌گیرد و درصد فراوانی در سطح آب، آبندان را تبدیل به مرداب می کند.

 

حیدرپور با بیان اینکه مهمترین کار برای از بین بردن شیطان آبی لایروبی فنی است گفت : لایروبی فنی این آبندان باید زیر نظر کارشناسان خبره صورت گیرد و با توافق صورت گرفته فی ما بین جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای و محیط زیست این کار چندی قبل آغاز شد.

 

حیدر پور ادامه داد: البته نظارت این کار بر عهده محیط زیست و اجرا بر عهده جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای بود.

 

وی خاطر نشان کرد: چند روز قبل این لایروبی در چند هکتار از این آبندان انجام شد که برخی از این گیاه در لای نیزارها از دست رس خارج است که  ابتدا باید آب آبندان خالی ویا کم شود تا لایروبی آبندان به طور گسترده در تمام سطوح آن انجام شده تا کل ریشه گیاه از این آبندان جمع شود. 

 

رئیس اداره محیط زیست بابل تصریح کرد: در شهرستان بابل 207 آبندان وجود دارد که رتبه اول را در دارا بودن آبندان در استان به خود اختصاص داده است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

بابلی 20 آذر 1402
خدا خفت نکنه شمال نیوز
یک لحظه فکر کردم یکی از مدیران دولت بنفش داره برمیگرده بابل
قثف 20 آذر 1402
دولت بنفش دیگه چه دولتیه < مگه داشتیم وداریم
ایوب ............. 20 آذر 1402
چرا شمال نیوز عزیز و محبوب خفه بشه؟!
دولت بنفش،دولتی که رئیسش ریشهاشو مش میکرد و به آرایشگرش فقط برای اینکار ماهیانه بیست میلیون تومان میپرداخت
اونو خدا خفش بکنه ایشالاااااااااا

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.221 seconds.